zpět na historii chemie

Antoine Laurent Lavoisier

lavoisier.gif (20672 bytes)
(1743 -1794)
Hlava mu byla uťata ve chvíli. Ale bude to trvat sto let, než se narodí druhý jako on.

M. LaGrange, matematik

Francouzský chemik Antoine Lavoisier, považovaný za otce chemie, se narodil 26. srpna 1743 v Paříži v rodině bohatého právníka. Také od mladého Antiona se očekávalo, že bude právníkem a že bude kráčet v otcových stopách. Vystudoval sice příslušnou školu a obdržel povolení vykonávat právnickou praxi, ale obrátil se na vědu a už v roce 1763 začal studovat geologii.

V roce 1765 napsal a publikoval článek na téma, jak zlepšit pouliční osvětlení v Paříži. Proces hoření jej velmi zajímal. Objevil, že hoření spočívá ve slučování spalované látky s kyslíkem. Za uvedený článek a některé práce o zemědělství byl v roce 1768 - ve svých 25 letech - zvolen do Královské akademie věd.V témže roce se stal členem společnosti, která vybírala daně pro stát, za což od něho dostávala určitý podíl. Byla to práce velmi výnosná.

Lavoisier byl politický liberál. Byl přesvědčen o nutnosti sociální reformy ve Francii. Z těchto důvodů hrál aktivní roli v událostech předcházejících Francouzskou revoluci. Během revoluce zveřejnil zprávu o stavu francouzských financí.

Krátce po začátku revoluce začali někteří radikální žurnalisti obviňovat Lavoisiera z členství ve společnosti vybírající daně. 8. května 1794 byli všichni členové této společnosti zatčeni a uvrženi do vězení. Ihned byli obviněni a odsouzeni k popravě pod gilotinou. Když Lavoisier požádal o čas, aby mohl dokončit rozdělanou vědeckou práci, předsedající soudce mu odpověděl, že republika žádné vědce nepotřebuje. Jeho tělo bylo uloženo ve společném hrobě.

zdroj: www.quido.cz